Brändin tunnettuus ja sen pysyminen mielessä ostopäätöksen hetkellä, ovat tärkeimpiä tekijöitä menestymisen kannalta. Miten varmistaa, että oma brändi ja viesti pysyvät ostajan mielessä?

Muistijäljen parantamiseksi toistot ja brändin yhtenäinen tunnistettava näkyvyys ovat tärkeitä tekijöitä. Markkinointia suunnitellessa tulee muistaa, että yrityksen sisällä viestejä, markkinointimateriaaleja ja sisältöjä on ehkä nähty jopa kyllästymiseen asti, mutta potentiaalisille asiakkaille ne saattavat olla täysin uusia. Markkinoinnissa on usein rajalliset resurssit ja siksi kannattaakin harkita, mitä materiaaleja ja viestejä voidaan ja kannattaakin vielä käyttää uusien tuottamisen sijaan. Asiakas tarvitsee useamman toiston muistijäljen rakentamiseksi. 

Yrityksen sisäinen ja asiakkaan näkökulma

Markkinoinnilta odotetaan usein jatkuvasti uutta ja mullistavaa näkyvyyttä. Uutta pitää toki luoda, mutta kannattaa myös pitää mielessä, että yrityksen sisäisesti tuttu ei ole aina asiakkaalle jo tuttua. Yrityksen oma henkilöstö on kosketuksessa viesteihin ja markkinointimateriaaleihin jatkuvasti, ehkä jo suunnitteluvaiheesta asti, mutta potentiaalinen asiakas ei ole välttämättä nähnyt viestiä kertaakaan. Tänä päivänä ihmiset altistuvat valtavalle määrälle informaatiota ja oma viesti saattaa hukkua kohinan keskelle. 

Toistot ja yhtenäisyys luovat muistijäljen

Bränditunnettuuden rakentamiseksi markkinoinnin yhtenevyys brändi-ilmeen ja viestintätyylin osalta on tärkeää, jotta potentiaaliset asiakkaat tunnistavat brändin helposti. Markkinoinnissa tulee pitää mielessä myös psykologinen puoli. Ennen kuin viesti jää mieleen, se on usein nähtävä useamman kerran. Tunnetun markkinoinnin periaatteen, ”Rule of 7”, mukaan asiakas tarvitsee keskimäärin seitsemän kosketuspistettä ennen ostopäätöstä. 

Ydinviestin toistaminen eri kanavissa

Markkinoinnin toisto ei ole saman aineiston käyttöä kaikkialla. Sama ydinviesti kannattaa paketoida eri muotoihin, kuten blogiin, someen, uutiskirjeisiin, videoon tai muuhun mainontaan. Jokainen formaatti tavoittaa eri yleisön tai puhuttelee eri tavalla. Toistossa voi käyttää eri kulmia ja muuttuvaa visuaalisuutta, jolloin sisältö pysyy kiinnostavana. Tärkeää on kuitenkin säilyttää yhtenäisyys ja ydinviestit.

Asiakkaan ostopolun huomioiminen markkinoinnissa 

On muistettava, että asiakkaan ostopolku on usein pitkä ja vaatii monta kosketuspistettä brändiin ja tuotteeseen tai palveluun. Ostopolun alkuvaiheessa asiakas ei ole heti valmis ostamaan. Toisto varmistaa, että yritys pysyy mielessä juuri silloin, kun tarve syntyy.

Eri vaiheet ostopolulla vaativat erilaisen viestinnän toistoa, asiakkaan tarpeen herättelystä, harkintavaiheeseen ja lopulta päätökseen. Toistuvat viestit ja johdonmukainen näkyvyys lisäävät uskottavuutta ja herättävät luottamusta.

Markkinoinnin mittaaminen ja tiedon hyödyntäminen

Mittaaminen ja tulosten seuraaminen on tärkeää, jotta tiedetään mikä omassa kohdeyleisössä toimii. Kannattaa hyödyntää hyvin toimivia viestejä ja materiaaleja. Jos yritykselläsi on esimerkiksi ollut hyvin toimiva somepostaus, se kannattaa ehdottomasti käyttää uudelleen. Vaikka se itsellesi tai yrityksen sisällä tuntuu jo tutulta, tavoittaa se todennäköisesti lukuisia silmäpareja, jotka eivät ole vielä nähneet sitä. Julkaisun jo aiemmin nähneille se vahvistaa viestin muistamista.

Markkinoinnissa yhtenäisyys ja toistot ovat välttämättömiä. Potentiaalinen asiakas tarvitsee useita kosketuspisteitä ennen kuin viesti jää mieleen ja se vaikuttaa ostopäätökseen. Vaikka sisältö tuntuisi yrityksen sisällä jo nähdyltä ja kuluneelta, se saattaa olla asiakkaalle täysin uusi tai vahvistaa aiemmin syntynyttä mielikuvaa.  Hyödynnä siis olemassa olevaa toimivaa sisältöä eri kanavissa ja eri muodoissa, aina uuden luomisen sijaan. Näin resurssit käytetään tehokkaammin, viesti pysyy yhtenäisenä ja brändi jää paremmin mieleen. 

Markkinoinnissa toistot saavuttavat laajemman kohderyhmän, parantavat muistijälkeä ja kasvattavat sitoutumista. Mikäli haluat keskustella lisää toistojen merkityksestä markkinoinnissa tai tarvitset apua markkinoinnin suunnitteluun, ota yhteyttä ja tehdään yhdessä markkinoinnin haasteistanne menestys.

Heidi Westerlund