Markkinoinnin kenttä elää jatkuvassa muutoksessa. Uusia trendejä ja teknologioita syntyy kiihtyvällä tahdilla. Osaa markkinoijista ne pelottavat, osaa innostaa lähtemään mukaan jokaisen matkaan ja aika monesta varmaan tuntuu, ettei olisi aikaa lähteä opiskelemaan taas uusia asioita ja teknologioita
Miten suhtautua uusiin markkinoinnin trendeihin?
Markkinointia tekevän kannattaa seurata mitä alalla tapahtuu, jotta tietää mahdollisuudet ja pysyy ajan tasalla alan kehityksestä. Silti oma neuvoni on painaa jarrua, eikä lähteä mukaan jokaiseen uutuuteen harkitsematta ja analysoimatta sen hyötyjä. Muutoksia ja kehittämistä pitää toki tehdä, mutta perustelluista syistä.
Johdonmukaisuus on kestävän markkinoinnin kulmakivi
Markkinoinnissa pitkäjänteisyys tuo tulosta. Esimerkiksi bränditunnettuuden rakentaminen vaatii aikaa, systemaattisuutta ja toistoa. Tärkeintä on, että markkinointi ja viestintä ovat yhtenäisiä kaikissa kanavissa. Kun brändisi ilme ja viesti pysyvät johdonmukaisina, sekä nykyiset että potentiaaliset asiakkaat tunnistavat yrityksesi ja sitoutuminen vahvistuu.
Nopeat ja useat saman aikaiset muutokset ja suunnanmuutokset saattaa hämmentää sitoutuneita seuraajia ja asiakkaita. Tämä ei edistä tunnettuuden kasvattamista, vaan saattaa jopa heikentää jo saavutettua luottamusta ja markkinoinnin vaikuttavuutta.
Markkinointistrategia ja markkinointisuunnitelma ovat hyvä perusta johdonmukaiselle markkinoinnille. Markkinointistrategia luo suuntaviivat pidemmälle ajanjaksolle miten liiketoimintatavoitteita tavoitellaan ja markkinointisuunnitelmassa määritellään tarkemmin näkyvyys ja toimenpiteet, yleensä vuodeksi eteenpäin. Markkinointisuunnitelma helpottaa budjetissa pysymistä ja markkinointitoimenpiteistä tulee suunnitelmallisia ja niihin voidaan varautua hyvissä ajoin.
Noudata omaa markkinointisuunnitelmaasi
On hyvä seurata alaa ja mitä kilpailijat tekevät, mutta oma periaatteeni on keskittyä omaan tekemiseen ja antaa kilpailijoiden tehdä mitä tekevät. Kehitä omaa markkinointiasi, mutta tiedon avulla ja selkein yksittäisin muutoksin, jotta tiedät, mikä toimii ja miten muutokset vaikuttavat. Seuraa lukuja ja jatka niitä toimenpiteitä, jotka tuovat hyviä tuloksia. Monesti uusille toimintamalleille pitää antaa myös aikaa, eikä tehdä liian nopeasti johtopäätöksiä niiden toimivuudesta.
Punaisen langan seuraaminen pitää suunnan kirkkaana
Säilytä siis markkinointisi punainen lanka ja kehitä markkinointiasi pitkäjänteisestä näkökulmasta. Silloin tiedät aina missä mennään, pystyt työskentelemään suunnitelmallisesti ja tuloksellisesti. Se tuo parhaat tulokset ja sitoutuneet asiakkaat.
Jos kaipaat kumppania ja ulkopuolista näkemystä markkinoinnin suunnitteluun ja kehittämiseen, autan mielelläni määrittelemään yrityksenne markkinoinnin punaisen langan ja suunnittelemaan toimenpiteet, jotka noudattavat sitä.
Heidi Westerlund